موزهٔ هنرهای معاصر فلسطین
دربارهٔ موزه
موزهٔ هنرهای معاصر فلسطين وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ايران
درخیابان بزرگمهر، در فاصله دو خیابان برادران شهید مظفر (صبا) و فلسطین، دیوار به دیوار سفارت فلسطین باغ سبزی قرار دارد با یک ساختمان قدیمی، ساختمانی برای نمایش هنر مقاومت مردمی برای دفاع از سرزمین اجدادیشان با اشغالگران جنگیدهاند. موزه نامی دارد؛ یادآور هنر مقاومت و حماسه و وطن دوستی: «موزه هنرهای معاصر فلسطین»
موزه هنرهای معاصر فلسطین در نخستین روزهای سال ۱۳۸۵ به همت فرهنگستان هنر و با مشارکت هنرمندان ایرانی و فلسطینی راهاندازی شد و از مرداد ماه همان سال فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.
ساختمان موزه مشتمل بر هشت گالری، با مساحتی در حدود ۷۰۰ مترمربع، در سه طبقه است.
۱۳۸۱
اندیشهٔ تأسیس موزه
اندیشه تأسیس موزهای برای نمایش مقاومت مردم فلسطین، در سال ۱۳۸۱، همزمان با برگزاری نمایشگاه «هنر مقاومت» در حمایت از انتفاضه مردم فلسطین، در فرهنگستان هنر شکل گرفت. به همین منظور، در کنار برگزاری این نمایشگاه، ۶۵ اثر از آثار هنرمندان برجسته خریداری شد. این آثار متعلق به بهترین نقاشان فلسطینیِ راندهشده از سرزمین مادری و مقیم در کشورهای سوریه و لبنان و اردن بود.
۱۳۸۵
گشایش موزه
۲۸ فروردین ۱۳۸۵، همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) و برگزاری اجلاس بینالمللی قدس، موزه با حضور سفیران کشورهای لبنان، اردن، فلسطین و چند کشور اسلامی دیگر به طور موقت گشایش یافت.
در ۲۸ فروردین ۱۳۸۵، همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص)، با برگزاری «دوسالانه پوستر جهان اسلام» و برگزاری اجلاس بینالمللی قدس، با حضور سفیران کشورهای لبنان و اردن و فلسطین و چند کشور اسلامی دیگر، بهطور موقت، این موزه گشایش یافت.
چهار ماه بعد، در ۲۳ مرداد ۱۳۸۵، «موزه هنرهای معاصر فلسطین»، با هدف راهاندازی بزرگترین عرصه گفتوگو، تعامل، تبادل نظر و انتقال تجارب و دستاوردهای هنرمندان ایران و فلسطین و دیگر کشورها اسلامی، با محور پیوندهای فرهنگی و اعتقادی و مشترکات فکری، همزمان با افتتاح نمایشگاه «هولوکاست»، کار خود را رسماً آغاز کرد.
